Hawaiian jsou jednou ze společností dotčených výpadky a dlouhými termíny opravy motorů Pratt&Whitney PW1100 GTF. To způsobilo, že z 18 letadel A321neo ve flotile společnosti bylo v prvním čtvrtletí mimo provoz 5 letadel, které čekají na opravy motorů.
Výpadek letadel A321neo způsobil meziroční nárůst palivových nákladů o 21.4 %. Provozní náklady společnosti přitom vyrostly o 30.9 %, což způsobilo, že společnost hospodařila v prvním čtvrtletí s čistou ztrátou 98.2 milionu dolarů. Na konferenci s investory dne 25. dubna to oznámil generální ředitel Peter Ingram.
Za uzemněné A321neo zaskakovala letadla A330. Hawaiian se navíc obávají, že v dalším období mohou být vyřazena z provozu ještě další letadla. Letecká společnost proto preventivně redukovala své letní letové řády. Dopravce si stěžuje, že výrobce motorů neplní své smluvní závazky.
Kromě vysoké poruchovosti a nízké životnosti čelí letecké společnosti nepřiměřeně dlouhým termínům oprav, což je způsobeno nedostatkem náhradních dílů. Na opravy některých motorů GTF se čeká i více než rok.
Minulý měsíc společnost Cirium uvedla, že mimo aktivní provoz je až 12 % letadel řady A320neo s motory GTF. To sice nezbytně neznamená, že všechna tato letadla jsou odstavena kvůli problémům motorů, ale 12 % je násobně více než podíl odstavených A320neo s motory CFM International. (Foto: Hawaiian Airlines, USA Today, AirInside, planes.cz)
Rollfree: ze zprav nevyplyva, ze by existovalo nejake pojisteni. Obvykle se tyto problemy resi v tichosti. Zpozdeni dodavek nebo uzemneni se typicky kompenzuje slevou na dalsi objednavky letadel ( ci motoru). Samozrejme zavisi na "vytlaku" provozovatele. Je jasne, ze velka spolecnost s vyznamnymi objednavkami ma vetsi sance. A naopak. O cemz svedci napr spor Smartwings s Boeingem. Podminky vyrovnani se obvykle nezverejnuji a pokud se promitnou do slev tak se ani nedohledaji ve vyrocnich zpravach. Vyjimkou jsou pripady, kdy o vyrovnani za uzemneni rozhodne soud (viz katastrofy MAXu).
Máte prosím někdo přehled a informace o tom, jak je to ekonomicky v podobných případech?
Když firma musí dokonce omezit letové řády, protože nemá letadla, která stojí s vadnými motory.
Jde to ekonomicky za těmi výrobci motorů?
Nebo jsou proti tomu letecké společnosti nějak pojištěné a řeší to (aspoň částečně) pojistka?
Nebo je to prostě ztráta toho dopravce a výrobce motorů je vysmátý?
Díky za případné osvětlení problematiky.
Celkem 3 záznamy
Copyright © 1999-2025 planes.cz | Redakční systém
MichalC: děkuji za informace.
Tak to je tedy pro dopravce docela tvrdé. Třeba ty dlouhodobé a neustávající problémy s motory PW na A220. To se pak člověk skoro diví, že motory PW ještě někdo kupuje a že už firma není v bankrotu nebo levně koupená.
Ještě jedou díky.